STANDARDY OCHRONY MAŁOLETNICH REMBUD Sp. z o.o.
Dotyczy: K2 Arena
SPIS TREŚCI
Rozdział 1 Podstawowe terminy
Rozdział 2 Rozpoznawanie i reagowanie na objawy krzywdzenia dzieci
Rozdział 3 Procedury bezpiecznej rekrutacji Pracowników
Rozdział 4 Zasady zapewniające bezpieczne relacje między małoletnimi a Pracownikami obiektu
Rozdział 5 Zasady i procedury interwencji w przypadku krzywdzenia małoletnimi a Pracownikami obiektu
Rozdział 6 Zasady ustalania planu wsparcia małoletnich po ujawnieniu krzywdzenia
Rozdział 7 Wymogi dotyczące bezpiecznych relacji między małoletnimi
Rozdział 8 Zasady korzystania z urządzeń elektronicznych z dostępem do sieci internetowej oraz procedury ochrony małoletnich przed treściami szkodliwymi w Internecie oraz utrwalonymi w innej formie
Rozdział 9 Zasady ochrony danych osobowych małoletniego, w tym wizerunku małoletniego
Rozdział 10 Zasady przeglądu i aktualizacji standardów ochrony małoletnich oraz zakres kompetencji osób odpowiedzialnych za przygotowanie Pracowników obiektu do stosowania standardów ochrony małoletnich
Rozdział 11 Zasady udostępniania Pracownikom, małoletnim i ich rodzicom/ opiekunom prawnym standardów ochrony małoletnich
Rozdział 12 Postanowienia końcowe
Akty prawne, na podstawie których oparte są Standardy Ochrony Małoletnich Rembud Sp. z o.o.
1.
Ustawa z dnia 28 lipca 2023 r. o zmianie ustawy – Kodeks rodzinny i opiekuńczy oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Z 2023 r. poz. 1606).
2.
Konwencja o Prawach Dziecka przyjęta przez Zgromadzenie Ogólne Narodów Zjednoczonych z dnia 20 listopada 1989 r. (tj. Dz. U. Z 1991 r. nr 120 poz. 526 ze zm.).
3.
Ustawa z dnia 13 maja 2016 r. o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym (Dz. U. 2016 poz. 862). Załącznik do obwieszczenia Marszałka Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 25 maja 2023 r. (Dz. U. Poz. 13).
4.
Ustawa z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu przemocy domowej.
5.
Ustawa z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych.
Rozdział 1
Podstawowe terminy
1.
Obiekt – należy przez to rozumieć obiekt sportowy K2 Arena, należący do Rembud sp. z o.o..
2.
Władze spółki – należy przez to rozumieć zarząd Rembud Sp. z o.o..
3.
Manager – należy przez to rozumieć Managera K2 Arena.
4.
Pracownik – należy przez to rozumieć każdą osobę zatrudnioną przez Rembud Sp. z o.o. w obiekcie sportowym K2 Arena, bez względu na formę zatrudnienia, której miejscem wykonywania pracy czy świadczenia usług jest K2 Arena należący do Rembud Sp. z o.o. lub miejsce zleconych animacji / zajęć plenerowych, włączając w to stażystów i praktykantów.
5.
Małoletni / Dziecko – należy przez to rozumieć każdą osobę poniżej 18 roku życia.
6.
Nieletni – należy przez to rozumieć każdą osobę poniżej 17 roku życia.
7.
Gość / Klient – każda osoba odwiedzająca obiekt sportowy K2 Arena lub uczestnik animacji / zajęć plenerowych.
8.
Zlecone animacje / zajęcia plenerowe – teren pikniku / festynu / placówki wychowawczej / innego lokalu, w którym odbywają się zlecone przez podmiot zewnętrzny animacje / zajęcia prowadzone przez Pracowników K2 Arena, gdzie uczestnikami zabaw są małoletni.
9.
Rodzic / Opiekun prawny – należy przez to rozumieć przedstawiciela ustawowego małoletniego. Za rodzica uznaje się opiekuna prawnego oraz osoby (podmioty) sprawujące opiekę zastępczą nad małoletnim.
10.
Zgoda rodzica / opiekuna prawnego – należy przez to rozumieć zgodę co najmniej jednego z rodziców małoletniego. Jednak w przypadku braku porozumienia między opiekunami małoletniego należy poinformować ich o konieczności rozstrzygnięcia sprawy przez sąd rodzinny.
11.
Krzywdzenie małoletniego – należy przez to rozumieć popełnienie czynu zabronionego lub czynu karalnego na jego szkodę przez jakąkolwiek osobę lub zagrożenie dobra małoletniego, w tym jego zaniedbywanie.
12.
Przemoc fizyczna – każde intencjonalne działanie sprawcy, mające na celu przekroczenie granic małoletniego, celowe uszkodzenie ciała, zadawanie bólu lub groźba uszkodzenia ciała. Skutkiem przemocy fizycznej mogą być złamania, siniaki, rany cięte, poparzenia, obrażenia wewnętrzne.
13.
Przemoc emocjonalna – powtarzające się poniżanie, upokarzanie i ośmieszanie małoletniego; wciąganie małoletniego w konflikt dorosłych, manipulowanie nim, brak odpowiedniego wsparcia, uwagi i miłości, stawianie dziecku wymagań i oczekiwań, którym nie jest on w stanie sprostać. Jej celem jest naruszenie godności osobistej.
14.
Przemoc seksualna – każde angażowanie małoletniego w aktywność seksualną przez osobę dorosłą. Celem tej aktywności jest zaspokojenie potrzeb sprawcy bądź osoby / osób trzecich (prostytucja). Sprawdza ma przewagę wiekową, fizyczną lub intelektualną nad swoją ofiarą. Wykorzystywanie seksualne odnosi się do zachowań z kontaktem fizycznym (np. dotykanie małoletniego, współżycie z małoletnim) oraz zachowania bez kontaktu fizycznego (np. pokazywanie małoletniemu materiałów pornograficznych, podglądanie, ekshibicjonizm). Przemoc ta może być jednorazowym incydentem lub powtarzać się przez dłuższy czas.
15.
Zaniedbywanie – incydent lub chroniczne niezaspokajanie podstawowych potrzeb materialnych i emocjonalnych małoletniego przez rodzica lub opiekuna prawnego, w
szczególności niezapewnienie mu odpowiedniego pożywienia, ubrań, schronienia, opieki medycznej czy bezpieczeństwa.
16.
Przestępstwo – przestępstwa określone w Kodeksie Karnym oraz innych ustawach prawa powszechnie obowiązującego.
17.
Przemoc domowa – jednorazowe lub powtarzające się umyślne działanie lub zaniechanie, wykorzystujące przewagę fizyczną, psychiczną lub ekonomiczną, naruszające prawa lub dobra osobiste osoby doznającej przemocy domowej, w szczególności:
•
narażające tę osobę na niebezpieczeństwo utraty życia, zdrowia lub mienia,
•
naruszające jej godność, nietykalność cielesną lub wolność, w tym seksualną,
•
powodujące szkody na jej zdrowiu psychicznym lub fizycznym, wywołujące u tej osoby cierpienie lub krzywdę,
•
ograniczające lub pozbawiające tę osobę dostępu do środków finansowych lub możliwości podjęcia pracy bądź uzyskania samodzielności finansowej,
•
istotnie naruszające prywatność tej osoby lub wzbudzające u niej poczucie zagrożenia, poniżenia bądź udręczenia.
18.
Demoralizacja – w szczególności:
•
dopuszczenie się czynu zabronionego, czyli zachowania o znamionach określonych w ustawie karnej jako wykroczenie lub przestępstwo,
•
naruszanie zasad współżycia społecznego,
•
uchylanie się od obowiązku szkolnego lub obowiązku nauki,
•
używanie alkoholu, środków odurzających, substancji psychotropowych, ich prekursorów, środków zastępczych lub nowych substancji psychoaktywnych,
•
uprawienia nierządu.
19.
Odpowiedzialność za Standardy Ochrony Małoletnich – kluczowe role zależne od szczebla zarządzania:
•
zarząd spółki – zarząd jako organ zarządzający spółką jest odpowiedzialny za nadzór nad działalnością spółki i wdrażanie kluczowych polityk, w tym standardów ochrony małoletnich. Odpowiedzialność zarządu obejmuje zapewnienie, że spółka działa zgodnie z obowiązującym prawem i przyjętymi standardami,
•
kadra kierownicza średniego szczebla – wdrażanie standardów może być delegowanie na konkretne osoby zarządzające personelem.
20.
Dane osobowe małoletniego – wszelkie informacje umożliwiające identyfikację małoletniego.
Rozdział 2
Rozpoznawanie i reagowanie na objawy krzywdzenia dzieci
1.
Pracowników Rembud Sp. z o.o. poinformowano o tym, że ich obowiązkiem jest zwracanie szczególnej uwagi na czynniki ryzyka i objawy krzywdzenia małoletnich gości obiektu.
2.
Każdy Pracownik Rembud Sp. z o.o., który zauważy lub podejrzewa, że małoletni gość obiektu jest lub może być krzywdzony zobowiązany jest zareagować poprzez zawiadomienie przełożonego lub w razie potrzeby uprawione organy oraz udzielić pierwszej pomocy, jeśli zajdzie taka potrzeba.
Rozdział 3
Procedury bezpiecznej rekrutacji pracowników
1.
Zarząd Rembud Sp. z o.o. dba, aby Pracownicy obiektu, którzy mają bezpośredni kontakt z małoletnimi gośćmi posiadali kwalifikacje do pracy, byli odpowiednio przeszkoleni i nie stwarzali zagrożenia. Za rekrutację Pracowników odpowiedzialny jest Zarząd, Manager lub Vica Manager K2 Arena.
2.
Przed dopuszczeniem Pracownika do pracy w obiekcie sportowym K2 Arena zostaje on zweryfikowany w Rejestrze Sprawców Przestępstw na Tle Seksualnym.
3.
Każdy Pracownik obiektu sportowego K2 Arena mający kontakt z nieletnimi zobowiązany jest do przedstawienia zaświadczenia o niekaralności z Rejestru Karnego lub innych stosownych dokumentów i oświadczeń zgodnie z powszechnie obowiązującymi przepisami w tym zakresie.
4.
Jeżeli kandydat posiada obywatelstwo inne niż polskie, wówczas powinien przedłożyć również informację z rejestru karnego kraju, którego jest obywatelem, uzyskaną do celów działalności zawodowej lub wolontariackiej związanej z kontaktem z małoletnimi, bądź informację z rejestru karnego, jeżeli prawo tego państwa nie przewiduje wydawania informacji dla w.w. celów. Od kandydata pobierane jest oświadczenie o państwie / państwach (innych niż RP), w których zamieszkiwał w ostatnich 20 latach, pod rygorem odpowiedzialności karnego.
Jeżeli prawo państwa, z którego ma być przedłożona informacja o niekaralności nie przewiduje wydawania takiej informacji lub nie prowadzi rejestru karnego, wówczas kandydat składa, pod rygorem odpowiedzialności karnej, oświadczenie o tym fakcie wraz z oświadczeniem, że nie był prawomocnie skazany oraz nie wydano wobec niego innego orzeczenia, w którym stwierdzono, iż dopuścił się czynów zabronionych oraz że nie ma obowiązku wynikającego z orzeczenia sądu, innego uprawnionego organu lub ustawy, stosowania się do zakazu zajmowania wszelkich stanowisk, wykonywania wszelkich zawodów lub działalności związanych z wypoczynkiem, edukacją, wychowaniem, leczeniem, świadczeniem porad psychologicznych, rozwojem duchowym, uprawianiem sportu lub realizacją innych zainteresowań przez małoletnich lub z opieką nad nimi.
(wzór zaświadczenia – zał. 1)
5.
Pod oświadczeniami składanymi pod rygorem odpowiedzialności karnej składa się oświadczenie o następującej treści:
Jestem świadomy/a odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia.
Oświadczenie to zastępuje pouczenie organu o odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia.
6.
Pracownicy K2 Arena zobowiązani są zapoznać się oraz stosować niniejsze Standardy Ochrony Małoletnich, co potwierdzają podpisując stosowne oświadczenie. (Zał. 2).
7.
Oświadczenia, wydruki z rejestrów i zaświadczenia z KRK dołączane są do akt osobowych Pracownika lub dokumentacji Wolontariusza / Praktykanta. W przypadku danych z Rejestru osób, w stosunku do których Państwowa Komisja do Spraw Wyjaśniania Przypadków Czynności Skierowanych Przeciwko Wolności Seksualnej i Obyczajności wobec małoletniego poniżej 15 r. ż., wydała postanowienie o wpisie w Rejestrze, wystarczającym jest wydruk ze strony internetowej, na której widnieje komunikat, że sprawdzana osoba nie figuruje w Rejestrze.
Rozdział 4
Zasady zapewniające bezpieczne relacje między małoletnimi a pracownikami
1.
Osobami odpowiedzialnymi za przygotowanie personelu obiektu sportowego K2 Arena do stosowania standardów ochrony małoletnich są: Zarząd, Manager i Vice Manager K2 Arena.
2.
Zasady zapewniające bezpieczne relacje z małoletnimi gośćmi obiektu określają jakie zachowania i praktyki są dozwolone, a jakie zabronione podczas wykonywania obowiązków przez Pracowników w kontakcie z małoletnimi gośćmi.
3.
Pracownicy obiektu zobowiązani są reagować na wszelkie objawy krzywdzenia małoletnich gości oraz działać dla dobra i w interesie małoletnich gości.
4.
Podstawową zasadą wszystkich czynności podejmowanych przez Pracowników jest działanie dla dobra małoletniego i w jego interesie. Pracownicy mają obowiązek traktowania małoletniego z szacunkiem oraz uwzględniając jego godność i potrzeby, bez względu na pochodzenie, rasę, wyznanie, narodowość czy niepełnosprawność. Niedopuszczalne jest stosowanie przemocy wobec małoletnich w jakiejkolwiek formie.
5.
W komunikacji z małoletnim niedopuszczalne jest przeklinanie, wykonywanie wulgarnych gestów, opowiadanie niestosownych żartów, wygłaszanie obraźliwych uwag, nawiązywanie w wypowiedziach do aktywności i atrakcyjności seksualnej, zastraszanie i wygrażanie. Analogiczne zasady obowiązują również w sytuacjach, w których pracownik komunikuje się z osobą dorosłą, a małoletni jest świadkiem takiej rozmowy.
6.
Nie wolno obrażać i upokarzać słownie małoletniego.
7.
Nie wolno krzyczeć na małoletniego (wyjątkiem od tej zasady jest sytuacja, w której zagrożone jest bezpieczeństwo innych osób i w żaden inny sposób nie można go zapewnić).
8.
Małoletnich nie można w żaden sposób faworyzować ani dyskryminować ze względu na płeć, orientację seksualną, niepełnosprawność, stopień sprawności fizycznej i umysłowej, status społeczny, pochodzenie etniczne i narodowe, religię i światopogląd, poglądy polityczne i inne.
9.
Niedopuszczalne jest nawiązywanie z małoletnim jakichkolwiek relacji o charakterze seksualnym i romantycznym.
10.
Nie wolno spożywać w obecności małoletnich alkoholu, wyrobów tytoniowych oraz środków odurzających, ani podawać ich małoletnim.
11.
Kontakt fizyczny z małoletnim może odbywać się, jeżeli wymagają tego profesjonalne działania wykonywane wobec niego przez Pracowników (np. przeprowadzane zabawy animacyjne, asystowanie w trakcie przeprowadzanych zajęć itp.), zgodnie z przyjętymi zasadami wykonywania tego typu działań. W przypadku innych działań kontakt fizyczny z małoletnim nie jest zabroniony, jednak powinien odbywać się z poszanowaniem jego zgody, nie mieć charakteru niestosownego, nieprzyzwoitego czy zawstydzającego, nie wiązać sięz jakąkolwiek czynnością o charakterze seksualnym lub jakąkolwiek formą przemocy. Oceny stosowności kontaktu fizycznego z małoletnim Pracownik każdorazowo dokonuje bazując na swoim doświadczeniu, posiadanych kompetencjach oraz zgodnie z obowiązującymi przepisami. Ponadto uwzględnić należy kontekst sytuacyjny i kulturowy, wiek i płeć małoletniego, poziom jego rozwoju i sprawności intelektualnej oraz inne czynniki.
12.
Niezależnie od troski o stosowność każdorazowego kontaktu fizycznego z małoletnim, Pracownik powinien zadbać również, by nie został on niewłaściwie zinterpretowany przez małoletniego i inne osoby.
13.
W przypadku, gdy Pracownik zauważy łamanie powyższych zasad przez innych Pracowników, zobowiązany jest podjąć odpowiednią interwencję. W przypadku nieznacznego naruszenia zasad oraz jeżeli leży to w jego kompetencjach Pracownik może zainterweniować bezpośrednio i samodzielnie (np. poprzez zwrócenie uwagi współpracownikowi). W przypadku znacznego naruszenia zasad lub gdy Pracownik nie posiada kompetencji i możliwości osobistej interwencji powinien poinformowaćo zaistniałej sytuacji Zarząd, Managera lub Vice Managera. Oceny sytuacji, w której łamane są poniższe reguły Pracownik dokonuje w oparciu o posiadane doświadczenie orazo ogólnie panujące zasady społeczne, a także w oparciu o obowiązujące przepisy prawa.
14.
Rodzice / Opiekunowie prawni małoletnich gości mają prawo do wszelkich informacji na temat zdarzeń dot. ich dziecka, które miały miejsce w obiekcie. Informacje na temat małoletniego udzielane są jedynie jego rodzicom / opiekunom prawnym lub upoważnionym organom. Ewentualne zapisy monitoringu wydawane są jedynie na pisemną prośbę właściwych organów.
Rozdział 5
Zasady i procedury interwencji w przypadku krzywdzenia małoletniego gościa
Schemat podejmowania interwencji w przypadku krzywdzenia małoletniego gościa przez Pracownika lub inną osobę dorosłą niebędącą Pracownikiem obiektu.
1.
Pracownik zobowiązany jest podjąć działanie niezwłocznie, gdy podejrzewa, że małoletni jest krzywdzony, poweźmie informacje o krzywdzeniu małoletniego, jest świadkiem przemocy wobec małoletniego.
2.
W przypadku, gdy Pracownik podejrzewa, że małoletni jest krzywdzony, ma obowiązek sporządzenia notatki służbowej i przekazania uzyskanej informacji Zarządowi, Managerowi lub Vice Managerowi lub osobie pełniącej ich obowiązki pod ich nieobecność.
3.
Pracownik w każdym przypadku dba o bezpieczeństwo dziecka i wsparcie emocjonalne, w tym odseparowanie od osoby krzywdzącej.
4.
Gdy zagrożone jest życie, nastąpił uszczerbek na zdrowiu Pracownik zawiadamia służby ratunkowe równocześnie informując Zarząd, Managera, Vice Managera lub osobę przez nich wskazaną oraz rodziców / opiekunów prawnych małoletniego. W razie potrzeby Pracownik udziela pierwszej pomocy.
5.
W przypadku, gdy wobec małoletniego zachodzi podejrzenie popełnienia przestępstwa lub w przypadku podejrzenia, że życie i/lub zdrowie małoletniego gościa jest zagrożone, należy niezwłocznie zawiadomić organy ścigania i/lub pogotowie ratunkowe oraz przekazać im informacje o sprawie wraz z ewentualną notatką. Dalszy tok postępowania leży w kompetencji w/w podmiotów. Poinformowania służb dokonuje bezpośredni przełożony Pracownika, który pierwszy powziął informację o zagrożeniu lub inna wyznaczona przez Managera obiektu. Każdy zamiar zgłoszenia sprawy do jednostek zewnętrznych wymaga poinformowania Zarząd lub Managera.
6.
Kiedy osobą krzywdzącą jest inny małoletni, Pracownik zawiadamia rodziców / opiekunów prawnych obu małoletnich. W razie potrzeby postępuje zgodnie z rodz. 5 pkt 5, ponadto należy:
•
zdecydowanie i stanowczo przerwać negatywne zachowania uczestników zajścia,
•
rozdzielić strony konfliktu i/lub odizolować krzywdzonego od sprawcy/sprawców,
•
jeśli istnieje taka potrzeba, udzielić pierwszej pomocy małoletniemu,
•
niezwłocznie zawiadomić o zdarzeniu rodzica / opiekuna prawnego małoletniego, a w razie potrzeby także swojego bezpośredniego przełożonego i/lub organy ścigania.
7.
W razie potrzeby sporządza notatkę o treści zgodnej z zał. 3.
8.
Jeżeli stan krzywdzonego małoletniego gościa wskazuje na zagrożenie jego zdrowia i życia, Pracownik wzywa pomoc medyczną i w razie potrzeby także organy ścigania.
Schemat postępowania w przypadku stwierdzenia krzywdzenia małoletniego gościa przez osobę ze środowiska rodzinnego.
1.
Pracownik, który powziął informację o podejrzeniu krzywdzenia małoletniego gościa obiektu poprzez osobę dorosłą ze środowiska rodzinnego małoletniego, niebędącą Pracownikiem obiektu lub posiada informację o takim fakcie jest zobowiązany niezwłocznie powiadomić o tym swojego bezpośredniego przełożonego i/lub Managera lub inną osobę wyznaczoną oraz w razie możliwości, drugiego niekrzywdzącego rodzica / opiekuna prawnego oraz wysłuchać małoletniego w obecności drugiego Pracownika, w razie możliwości bezpośredniego przełożonego lub innej wyznaczonej w tym celu osoby i/lub,o ile jest to możliwe, w obecności niekrzywdzącego rodzica / opiekuna prawnego,a następnie sporządzić notatkę służbową zawierającą opis zaobserwowanych zachowańlub symptomów takiego krzywdzenia zauważonych u małoletniego oraz posiadanych informacji (zał. 3).
2.
Jeżeli po wysłuchaniu małoletniego okaże się, że jest on ofiarą przemocy w środowisku rodzinnym i/lub zagrożone jest jego zdrowie lub życie bądź gdy istnieje podejrzenie popełnienia przestępstwa wobec niego, należy niezwłocznie zawiadomić organy ścigania i/lub pogotowie ratunkowe i przekazać im sprawę do dalszego procedowania.
W każdym z powyższych przypadków krzywdzenia małoletnich określonych w niniejszym rozdziale zakładana jest Karta interwencji (zał. 4). Kartę interwencji zakłada i przechowuje Manager obiektu w osobnej teczce / segregatorze w sposób uwzględniający zasady ochrony danych osobowych małoletnich i innych osób, których dane są zgromadzone w dokumentacji. Kartę oraz inne dokumenty zgromadzone w danej sprawie (np. notatkę służbową) przechowuje się przez okres nie dłuższy niż okres przedawnienia danego zdarzenia lub roszczeń z nim związanych.
Rozdział 6
Zasady ustalania planu wsparcia małoletnich po ujawnieniu krzywdzenia
Nie dotyczy.
Rozdział 7
Wymogi dotyczące bezpiecznych relacji między małoletnimi
1.
Naczelną zasadą relacji między małoletnimi jest postępowanie z szacunkiem, przy uwzględnieniu godności i potrzeb wszystkich małoletnich.
2.
Małoletni goście obiektu uznają prawo innych małoletnich gości do odmiennościi zachowania ich tożsamości ze względu na pochodzenie etniczne, geograficzne, narodowe, religię, status ekonomiczny, cechy rodzinne, wiek, płeć, orientację seksualną, cechy fizyczne, niepełnosprawność.
3.
Kontakty między małoletnimi gośćmi cechować powinna uprzejmość, życzliwość, poprany język, kontrola swojego zachowania i emocji.
4.
Małoletni goście wyrażają swoje sądy i opinie w spokojny sposób, który nikogo nie obrażai nie krzywdzi.
5.
Małoletni goście powinni szanować prawo innych małoletnich gości do prywatności.
6.
Małoletnim gościom nie wolno używać przemocy fizycznej (niedopuszczalne jestm.in. bicie, kopanie, popychanie, opluwanie, rzucanie przedmiotami, napastowanie seksualne).
7.
Małoletnim gościom nie wolno wzajemnie się zawstydzać, upokarzać, lekceważyć, szykanować ze względu na różnice (tj. płeć, pochodzenie, przekonania i religie) oraz obrażać. Nie wolno używać wulgarnego, obraźliwego języka, krzyczeć na innych(np. obelgi, wyzwiska, wyśmiewanie, szydzenie, przedrzeźnianie, wykluczanie, izolacja).
8.
Małoletnim gościom nie wolno używać wulgarnym gestów i żartów, czynić obraźliwych uwag, nawiązywać w wypowiedziach do aktywności bądź atrakcyjności seksualnej oraz wykorzystywać wobec innych małoletnich gości przewagi fizycznej (np. zastraszanie, przymuszanie, groźby, szantażowanie).
9.
Niedopuszczalne jest rozwiązywanie konfliktów przez małoletnich gości siłowo i branie udziału w bójkach.
10.
Małoletnim gościom nie wolno utrwalać wizerunku innych (np. filmowanie, nagrywanie głosu, fotografowanie) w sytuacji, gdy nie wyrazili oni na to zgody i w sytuacji, które mogą ich zawstydzić lub obrazić.
11.
Małoletnim gościom nie wolno spożywać na terenie obiektu oraz proponować innym alkoholu, wyrobów tytoniowych, substancji psychotropowych, środków odurzających, innych substancji psychoaktywnych lub innych substancji działających podobnie.
12.
Na wszelkie zachowania nieodpowiednie wymienione w rozdziale 7 pkt 1 – 11 Pracownicy zobowiązani są reagować w sposób odpowiedni do wieku dziecka oraz zaistniałej sytuacji poprzez upomnienie, zwrócenie uwagi opiekunowi małoletniego.
Rozdział 8
Zasady korzystania z urządzeń elektrycznych z dostępem do sieci internetowej oraz procedury ochrony małoletnich przed treściami szkodliwymi w Internecie oraz utrwalonymi w innej formie
1.
Infrastruktura sieciowa obiektu umożliwia dostęp do sieci internetowej (WiFi) gościom,w tym małoletnim.
2.
Nie udostępnia się gościom narzędzi pozwalających na przeglądanie oraz umieszczanie treści w sieci internetowej.
3.
Na terenie obiektu małoletni mogą korzystać z własnych telefonów.
Rozdział 9
Zasady ochrony danych osobowych małoletniego, w tym wizerunku małoletniego
1.
Dane osobowe małoletnich gości podlegają ochronie zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa.
2.
Pracownicy mają obowiązek zachowania w tajemnicy danych osobowych, które przetwarzają oraz zachowania w tajemnicy sposobów zabezpieczania danych osobowych przed nieuprawionym dostępem.
3.
Dane osobowe małoletnich są udostępnianie wyłącznie osobom i podmiotom uprawnionym na podstawie odrębnych przepisów.
4.
Pracownicy przed rozpoczęciem wykonywania pracy są zapoznawani z Polityką Ochrony Danych Osobowych obowiązującą w obiekcie oraz zobowiązani są do jej stosowania.
5.
K2 Arena uznając prawo małoletnich gości do prywatności i ochrony dóbr osobistych zapewnia ochronę ich wizerunku z zastrzeżeniem treści w rozdziale 9 pkt 7.
6.
Goście obiektu informowani są o całodobowym monitoringu poprzez znak graficzny znajdujący się przy wejściu.
7.
Publikacja (rozpowszechnianie) wizerunku małoletnich gości przez Pracowników utrwalonego w jakiejkolwiek formie (fotografia, nagranie audio / video) oraz w innym zakresie niż wynikający z artykułu 81 ust. 2 pkt 2 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych możliwa jest wyłącznie za ich pisemną zgodą.
Rozdział 10
Zasady przeglądu i aktualizacji Standardów Ochrony Małoletnich oraz zakres kompetencji osób odpowiedzialnych za przygotowanie Pracowników do stosowania Standardów Ochrony Małoletnich
1.
Procedura aktualizowania Standardów Ochrony Małoletnich odbywa się nie rzadziej niż raz na 2 lata.
2.
Osobą odpowiedzialną za Standardy Ochrony Małoletnich w obiekcie jest Managerlub osoba przez niego wyznaczona.
3.
Zarząd lub wyznaczona przez niego osoba monitoruje realizację Standardów Ochrony Małoletnich, reaguje na ich naruszenie oraz koordynuje zmiany w standardach.
4.
Pracownicy obiektów, rodzice / opiekunowi prawni małoletnich mogą proponować zmiany w Standardach Ochrony Małoletnich oraz wskazywać ich ewentualne naruszenia.
5.
Manager może powołać zespół koordynujący, którego może być członkiem, jeśli uzna,że taki zespół przyczyni się do lepszej realizacji Standardów Ochrony Małoletnich bądź pozwoli na szybsze reagowanie w sytuacji, gdy Standardy Ochrony Małoletnich będą wymagały aktualizacji.
6.
Zespół dokonuje oceny standardów w celu zapewnienia ich dostosowania do aktualnych potrzeb obiektu oraz zgodności z obowiązującymi przepisami prawa.
7.
Manager wprowadza niezbędne zmiany i ogłasza Pracownikom nowe brzmienie Standardów Ochrony Małoletnich.
Rozdział 11
Zasady udostępniania Pracownikom, małoletnim i ich rodzicom / opiekunom prawnym Standardów Ochrony Małoletnich
1.
Standardy są zamieszczane na stronie internetowej obiektu Sportowego K2 Arena pod adresem www.k2arena.pl oraz dostępne są w wersji papierowej w obiekcie.
2.
Standardy Ochrony Małoletnich są także udostępnianie Pracownikom, małoletnim gościomi ich rodzicom / opiekunom prawnym w każdym momencie na ich prośbę.
3.
Każdy Pracownik, który przy wykonywaniu swoich obowiązków ma lub może mieć bezpośredni kontakt z małoletnimi gośćmi ma obowiązek zapoznać się ze standardamiw dniu zawarcia umowy o pracę, umowy zlecenia, innej umowy cywilnoprawnej czy rozpoczęcia stażu lub praktyki zawodowej.
4.
Zapoznanie się ze Standardami Ochrony Małoletnich Pracownicy obiektu potwierdzają składając stosowne oświadczenie w tym zakresie (zał. 2).
Rozdział 12
Postanowienia końcowe
1.
Standardy Ochrony Małoletnich wchodzą w życie z dniem 15.08.2024 roku.
2.
Ogłoszenie następuje w sposób dostępny dla Pracowników i gości obiektu poprzez zamieszczenie na stronie internetowej.
Załącznik 1
…………………………….
(miejscowość i data)
…………………………………………
…………………………………………
…………………………………………
(dane i adres Pracownika)
OŚWIADCZENIE PRACOWNIKA O NIEKARALNOŚCI
Ja, niżej podpisany/a niniejszym oświadczam, że w ostatnich 20 latach zamieszkiwałem
w następujących państwach ……………………………………………………………………….
W wyżej wymienionych państwach nie wydano wobec mnie żadnego orzeczenia, w którym stwierdzono, iż dopuściłem/am się czynów zabronionych, oraz że nie mam obowiązku wynikającego z orzeczenia sądu, innego uprawnionego organu lub ustawy, stosowania się do zakazu zajmowania wszelkich lub określonych stanowisk, wykonywania wszelkich lub określonych zawodów albo działalności, związanych z wychowaniem, edukacją, wypoczynkiem, leczeniem, świadczeniem porad psychologicznych, rozwojem duchowym, uprawianiem sportu lub realizacją innych zainteresowań przez małoletnich, lub z opieką nad nimi.
Jestem świadomy/a odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia.
Oświadczenie to zastępuje pouczenie organu o odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia.
………………………………….
(podpis Pracownika)
Załącznik 2
…………………………….
(miejscowość i data)
OŚWIADCZENIE O ZAPOZNANIU SIĘ I ZOBOWIĄZANIE DO PRZESTRZEGANIA STANDARDÓW OCHRONY MAŁOLETNICH REMBUD SP. Z O.O. DOT. K2 ARENA
Ja, niżej podpisany/a ……..…………………………………………………. (imię i nazwisko) oświadczam, że zapoznałem/łam się ze Standardami ochrony małoletnich Rembud Sp. z o.o. dot. K2 Arena i zobowiązuję się do ich przestrzegania.
………………………………….
(podpis składającego oświadczenie)
Załącznik 3
…………………………….
(miejscowość i data)
NOTATKA OPISU ZACHOWAŃ LUB SYMPTOMÓW KRZYWDZENIA
Data i godzina:
Miejsce:
Imię i nazwisko poszkodowanego, wiek:
Opis zachowań lub symptomów krzywdzenia: ………………………………………………………………………………………………………… ………………………………………………………………………………………………………… ………………………………………………………………………………………………………….
Podjęte czynności: ………………………………………………………………………………………………………… ………………………………………………………………………………………………………… ………………………………………………………………………………………………………….
Kontakt do rodziców/opiekunów:
………………………………….
(podpis osoby sporządzającej notatkę)
Załącznik 4
KARTA INTERWENCJI
Data i godzina:
Miejsce zdarzenia:
Imię i nazwisko małoletniego:
Kontakt do rodzica/opiekuna:
Przyczyna podjęcia interwencji: ………………………………………………………………………………………………………… ………………………………………………………………………………………………………… ………………………………………………………………………………………………………….
Zgłaszający sprawę:
Osoby odpowiedzialne za podjęcie działań:
Działania podjęte na terenie obiektu (kto, kiedy, gdzie, w jakiej formie?) ………………………………………………………………………………………………………… ………………………………………………………………………………………………………… ………………………………………………………………………………………………………….
Kontakt z rodzicami/opiekunami (kto, kiedy, na jaki temat?) ………………………………………………………………………………………………………… ………………………………………………………………………………………………………… ………………………………………………………………………………………………………….
Forma interwencji: ………………………………………………………………………………………………………… ………………………………………………………………………………………………………… ………………………………………………………………………………………………………….
Zakończenie sprawy: ………………………………………………………………………………………………………… ………………………………………………………………………………………………………… ………………………………………………………………………………………………………….
………………………………….
(podpis osoby sporządzającej notatkę)